April 2024
Målet med TicketSwap är att tillhandahålla en säker och pålitlig plattform för att köpa och sälja biljetter. Denna förtroende- och säkerhetspolicy beskriver reglerna för användare av vår plattform för att fortsätta att underlätta detta mål.
I denna policy förklarar vi vad som är tillåtet och inte tillåtet på vår plattform när du säljer biljetter, skapar ett evenemang, kommunicerar med andra, eller när du på annat sätt använder vår plattform. Dessutom förklarar vi hur vi övervakar detta och vad du kan göra om vi vidtar åtgärder mot dig. Denna policy kompletterar vårt plattforms- och biljettavtal och uppdateras med jämna mellanrum. Det senaste revisionsdatumet finns högst upp på denna sida.
1. Allmänna regler för att använda vår plattform
1.1. När du använder plattformen är det viktigt att du följer gällande lagar och förordningar, tillhandahåller korrekt information och behandlar andra med respekt. Detta innebär att du måste följa följande regler:
1.1.1. Skapa ett konto
All information som efterfrågas när du skapar ett konto måste anges sanningsenligt och fullständigt. Det innebär också att du inte får utge dig för att vara någon annan eller få det att se ut som om du är ansluten till en viss part när du inte är det. Endast ett registrerat konto per person är tillåtet.
1.1.2. Skapa nya evenemang
Om du vill sälja en biljett till ett evenemang som ännu inte finns på plattformen måste du ge en beskrivning av evenemanget och fylla i viss information, som till exempel plats, titel och starttid för evenemanget. Du ansvarar för att denna information är korrekt.
1.1.3. Användning av skript och botar
Det är inte tillåtet att använda skript, botar eller andra (delvis) automatiserade program eller andra metoder för att (åter)köpa biljetter med prioritet eller för att kringgå plattformens regler.
1.1.4. Säkerhet på webbplatsen
En del av vår webbplats är otillgänglig för allmänheten. Du får inte (försöka) besöka dessa begränsade/skyddade områden utan tillstånd. Du får inte heller publicera eller vidarebefordra virus, maskar, skräppost, spam, kedjebrev, oönskade erbjudanden eller reklam av något slag och för något ändamål. Du är också förbjuden att undersöka, skanna eller testa plattformen eller något annat anslutet system eller nätverk för sårbarheter eller använda sådana sårbarheter. Om du upptäcker en sårbarhet eller ett problem med vår säkerhet är du skyldig att rapportera det till oss.
1.1.5. Kommunikation på plattformen
Vi tolererar inte hatiska, diskriminerande, pornografiska, stötande, hotfulla, skrämmande eller på liknande sätt oacceptabla uttalanden i någon form offentligt eller direkt mot våra anställda.
Dessutom kan TicketSwap under vissa omständigheter initiera en chatt mellan en köpare och en säljare. Till exempel om din biljett inte fungerade eller om ett evenemang ställdes in. Under dessa konversationer har TicketSwap en assisterande roll och vi förväntar oss att du beter dig rimligt och respektfullt mot vår personal och andra användare, och försöker hitta en rättvis lösning med oss.
1.1.6. Respektera tredje parts rättigheter
Det är inte tillåtet att kränka andras rättigheter när du använder vår plattform, till exempel tredje parts rätt till integritet.
1.1.7. Inga brott på vår plattform
Du måste avstå från att begå brott på vår plattform.
2. Allmänna regler för att köpa och sälja biljetter
2.1. På vår plattform måste användarna kunna utgå från att de biljetter de köper och säljer är tillförlitliga. Vi vidtar därför strikta åtgärder mot köpare och säljare som bryter mot reglerna i biljettavatalet. I korthet innebär detta att det inte är tillåtet att sälja olagliga, olovliga eller falska biljetter, använda vår plattform enbart i vinstsyfte, ägna sig åt penningtvätt, eller på annat sätt begå bedrägeri.
2.2. Dessutom bör du följa följande regler:
2.2.1. Du får inte sälja biljetter till ett för högt pris
Biljetter på TicketSwap får aldrig säljas för mer än 120 % av biljettens nominella värde. I vissa länder är denna siffra lägre än 120 %. Du ansvarar för att det pris du tar ut för din biljett inte överstiger det högsta tillåtna utropspriset i ditt land.
2.2.2. Du måste tillhandahålla korrekt information om dina biljetter
Du är skyldig att ladda upp originalbiljetten och ge en korrekt beskrivning av biljetten, till exempel måste du ange om en biljett är avsedd för en viss sittplats eller plats.
2.2.3. Du får endast köpa biljetter för personligt bruk
TicketSwap är avsett för personligt bruk, därför är det inte meningen att du ska köpa fler än åtta biljetter till samma evenemang. Vill du delta i ett evenemang med en grupp? Då är tanken att personerna i din grupp ska köpa sina egna biljetter.
2.2.4. Du får inte sälja en biljett igen snabbt efter att du köpt den för att göra vinst
Plattformen är avsedd för fans som vill delta i ett evenemang, inte för användare som försöker tjäna pengar på sin biljett. Därför är det inte tillåtet att använda TicketSwap enbart i vinstsyfte, genom att snabbt sälja biljetter igen till ett högre pris efter att ha köpt dem.
2.2.5. Du får inte erbjuda biljetten på flera plattformar samtidigt
Om du erbjuder en biljett på flera plattformar samtidigt är chansen stor att du säljer samma biljett till flera personer. Detta kan hindra personer från att delta i evenemanget. Därför är detta inte tillåtet.
2.2.6. Du måste samarbeta för att återbetala en köpare
I vissa fall måste säljaren överföra (en del av eller mer än) inköpspriset till köparen. Du är skyldig att samarbeta med denna återbetalning i enlighet med återbetalningsvillkoren i biljettavtalet.
Utöver reglerna för vår plattform kan vi också vidta inkassoåtgärder i det fallet. Vår förtroende- och säkerhetspolicy gäller inte för detta.
2.2.7. Du måste rapportera alla restriktioner för biljetter, även om du inte har rätt att sälja biljetten
Om det finns restriktioner för biljetten, som t.ex. att du måste vara närvarande inom en viss tidslucka, måste du nämna detta när du säljer din biljett.
2.2.8. Du får inte sälja biljetter som du har fått gratis
Du får inte heller sälja biljetter som du har fått gratis, till exempel när du vunnit biljetter eller när du är gäst på evenemanget.
2.2.9. Du måste samarbeta om evenemanget ställs in
När ett evenemang ställs in är du skyldig att ta bort biljetten från plattformen inom 48 timmar efter officiellt meddelande från arrangören.
Om biljetten för avbokningen inte såldes via SecureSwap är du skyldig att kräva eventuell ersättning från evenemangsarrangören och sedan överföra den till köparen via TicketSwap, förutom när ett evenemang skjuts upp till en annan tidpunkt och/eller flyttas till en annan plats.
3. Åtgärder för brott mot reglerna
3.1. Eftersom vår plattform är avsedd för säkra och tillförlitliga köp och försäljningar av biljetter, tolererar vi inte på något sätt osäkra och opålitliga metoder. Beroende på de specifika omständigheterna, såsom överträdelsens typ och allvarlighetsgrad, avsikten med överträdelsen och de (möjliga) konsekvenserna, kommer vi att blockera eller neka dig direkt åtkomst till ditt konto - utan föregående varning - i följande fall:
3.1.1. Bedrägliga eller på annat sätt kriminella handlingar
Detta inkluderar till exempel att sälja olagliga, olovliga eller falska biljetter, använda vår plattform enbart i vinstsyfte, delta i penningtvätt, betalkortsbedrägerier, eller sälja biljetter som du inte har betalat för.
3.1.2. Hota och behandla vår personal orättvist
Att garantera säkerheten för vår personal när de utför sina arbetsuppgifter är avgörande för oss. Därför tolererar vi inte att vår personal blir hotad eller utskälld. Om vår personal får en utskällning bedömer vi alltid, utifrån varje enskilt meddelande, om det är lämpligt med en förvarning så att samtalet kan återgå till det normala.
3.1.3. Användning av skript och botar
Det är inte tillåtet att använda skript, botar eller andra (delvis) automatiserade program eller andra metoder för att (åter)köpa biljetter på prioritetsbasis.
3.2. Beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, såsom överträdelsens allvarlighetsgrad och typ, avsikten med överträdelsen och de potentiella konsekvenserna, kan vi dessutom vidta följande åtgärder om du bryter mot reglerna i denna förtroende- och säkerhetspolicy, plattforms- eller biljettavtalet, eller lagen:
ge dig en varning;
ändra uppgifter om erbjudna biljetter eller skapade evenemang;
fördröja (tillfälligt) utbetalningen för dina sålda biljetter;
kräva att du samarbetar för att återbetala ett belopp till köparen;
förbjuda dig att (åter)köpa biljetter till (specifika) evenemang;
blockera eller ta bort dina erbjudna biljetter;
tillfälligt blockera ditt konto för försäljning, köp eller båda; eller
permanent neka dig tillgång till vår plattform.
3.3. Utöver ovanstående åtgärder kan vi också (tillfälligt) fördröja betalningen för biljetter som du har sålt om vi misstänker att du inte har följt våra regler, eller om evenemanget kan komma att ställas in. Vi kan också skjuta upp betalningen till efter evenemanget. På så sätt kan vi kontrollera att de biljetter du säljer är giltiga och ge köparen tillgång till evenemanget. Vi gör detta när du har sålt eller erbjudit biljetter till ett värde av 800 euro.
3.4. När vi inför åtgärder är följande principer viktiga:
3.4.1. Flera konton
Vi kontrollerar om en person använder flera konton. Om vi har bevis på att en person använder flera konton kommer vi - när vi blockerar eller raderar ett konto - att vidta samma åtgärd för det andra kontot för att förhindra missbruk av vår plattform.
3.4.2. Förebyggande av upprepning
Om du bryter mot våra regler förbehåller vi oss rätten att lagra (relevanta) uppgifter och information för framtida referens. Detta innebär att vi har en legitim anledning att behålla dina uppgifter i vår ägo, vilket inte kräver att vi uppfyller din begäran om att radera alla dina uppgifter från våra system. Vi gör detta för att förhindra missbruk i framtiden.
3.5. Slutligen, om du inte samarbetar för att återbetala köpare eller om vi misstänker att du begår bedrägeri eller annat brott, kan vi också polisanmäla dig. I detta fall kan vi också dela dina personuppgifter med köparen så att de kan lämna in sina egna skattedeklarationer.
4. Hur övervakar vi att våra regler följs?
4.1. Vi övervakar hur våra regler följs på en rad olika sätt. Därför använder vi manuella kontroller som utförs av vårt Platform Operations-team och våra partners, såväl som automatiserade system. Vi använder dessa automatiserade system för att, till exempel, identifiera uppenbart bedrägliga biljetter eller profiler. Vårt Platform Operations-team är specialiserat på att upptäcka och granska komplexa och nyanserade fall där våra regler kan komma att överträdas. Vi kontrollerar genom, bland annat:
4.1.1. Verifiering av tillhandahållen information
Vi kontrollerar manuellt att den inskickade informationen om evenemang och biljetter inte bryter mot våra plattformsregler.
4.1.2. Kontroll av indikationer på bedrägeri
Vi använder vissa riskindikatorer både manuellt och automatiskt för att bedöma om bedrägeri kan förekomma på vår plattform.
4.1.3. Kontakta (åter)köpare
Om vi misstänker att du bryter mot våra regler kan vi också kontakta dig för att få mer information. Vi kan till exempel be dig om en köpbekräftelse och ett betalningsbevis (t.ex. en skärmdump av transaktionen) för din biljett.
Om en biljett visar sig vara ogiltig när köparen vill komma in på evenemanget, till exempel för att biljetten redan har använts, kommer TicketSwap att sätta säljaren och köparen i kontakt i en chattkonversation som inkluderar TicketSwap.
TicketSwap fungerar som en oberoende medlare mellan säljaren och kommer att besluta om eventuell återbetalning eller annan åtgärd baserat på utredningen.
5. Förfarande för meddelanden och klagomål
5.1. TicketSwap vill gärna höra från dig om du anser att ett evenemang eller en biljett inte följer våra regler (t.ex. felaktig information om evenemanget, biljetten fungerar inte, evenemanget har blivit inställt). TicketSwap har flera sätt för dig att komma i kontakt med oss. Till exempel, efter evenemanget skickar vi ett e-postmeddelande där vi frågar om din biljett fungerade, där du kan ange om den inte gjorde det och TicketSwap kommer att inleda förfarandet för att hjälpa dig. Eller kan du kontakta oss via en av våra supportkanaler; via Whatsapp, chatt eller telefon. Du kan även skicka ett e-postmeddelande till oss på complaints@ticketswap.com. Du kan också skicka in din rapport med hjälp av den röda knappen som visas till höger på varje sida. Om en biljett inte fungerar kommer vi endast att behandla din rapport om du rapporterar det inom 30 dagar efter evenemanget.
5.2. Du bör inte regelbundet skicka in felaktiga rapporter. I sådana fall kan vi, beroende på hur allvarlig överträdelsen är, först ge dig en varning för detta. Om du ignorerar denna varning kommer vi att blockera dig från vår plattform under en rimlig tidsperiod. Vi betraktar det som "regelbundet" om du skickar in felaktiga rapporter mer än två gånger i månaden. Vi kommer i så fall att spärra ditt konto i genomsnitt sex månader.
6. Vad kan du göra om du inte håller med om våra beslut?
6.1. Om du inte samtycker till de åtgärder vi vidtar, som t.ex. att (tillfälligt) blockera ditt konto, kan du lämna in ett klagomål till oss inom sex månader efter att vi har meddelat dig om vårt beslut. Du kan göra detta genom att skicka ett e-postmeddelande till complaints@ticketswap.com. Vi kommer då att granska vårt beslut inom rimlig tid. Du kan också använda vårt klagomålsförfarande om du har skickat in en rapport till oss och inte håller med om vårt svar på den rapporten.
6.2. Om du regelbundet skickar in uppenbart ogrundade klagomål kommer vi, beroende på hur allvarligt brottet är, först att ge dig en varning för detta. Om du ignorerar denna varning kommer vi att blockera dig från vår plattform under en rimlig tidsperiod. Vi betraktar det som "regelbundet" om du lämnar in ett till synes ogrundat klagomål mer än 12 gånger per år. Vi kommer i så fall att spärra ditt konto i genomsnitt sex månader.
Slutligen har du alltid rätt att lämna in ett klagomål till ett tvistlösningsorgan utanför domstol. Detta är också möjligt om du inte håller med om hur vi hanterade ditt klagomål eller din rapport.